Groep 1-2 Glimwormpjes

 

Welkom bij de Glimwormpjes van BS de Schittering. Wij zijn groep 1-2 en bij ons in de groep zitten ongeveer 20 kinderen.

Er zijn 2 juffies. Juf Cindy is er op maandag en juf Anita op dinsdag tot en met vrijdag.

De dag begint bij ons meestal in de kring. Naast de juf zitten de Zonnetjes. Dat zijn 2 kinderen die de hulpjes van de juf zijn. Elke dag zijn dat 2 andere kinderen. We bespreken elke dag eerst even welke dag het vandaag is en wat we gaan doen. Daar gebruiken we kaarten op de muur voor.

Daarna doen we leuke spelletjes en leren we nieuwe dingen met behulp van onze kleutermethode onderbouwd http://www.onderbouwd.nu/nl/info/Default.aspx?key=1102 Deze methode werkt met handpoppen. Wij vinden het altijd heel leuk als die in de kring komen. Hierna gaan we spelen en werken. De handpoppen helpen ons ook met de werkjes. Wij kiezen met behulp van het planbord welk werkje we gaan doen of in welke hoek we gaan werken. Wij houden ervan om in de hoeken te spelen, bijv. de knutselhoek, de bouwhoek, de zandtafel, de poppenhoek of de themahoek.

Na het spelen en werken, gaan we vaak nog even naar de speelzaal om een spel te spelen. Daarna is het tijd om fruit te eten en buiten te gaan spelen. Dan is het alweer tijd om een boterham te gaan eten, thuis of bij de overblijf.

In de middag gaan we verschillende dingen doen. We hebben muziekles of gaan knutselen. Wij gaan naar onze schoolbibliotheek of we werken met onze methode Natuurlijke Sociaal voor een goede sociaal-emotionele ontwikkeling. Daarna gaan we vaak nog buiten spelen en natuurlijk werken we ook nog in de klas en spelen we in de hoeken. Op donderdagochtend hebben we dansles van onze dansdocente juf Tamara.

 Arie helpt ons om de letters te leren.

 

 

     Sjoerd helpt ons de cijfers te leren.  

 

 

Tante Truus houdt van sorteren
                                                                          en vindt het fijn als alles netjes is.

 

 

 

 

 

 

 

 

Groep 1-2 Vuurvliegjes

 

 

 

Hoi hoi, 

Ik ben één van de  Vuurvliegjes van juf Esther en juf Amy en graag vertel ik jou wat meer over onze kleutergroep. Misschien kom jij ook wel bij ons in de klas als je vier bent en daarom maak ik je graag een beetje wegwijs. Vlieg je mee……..? 

Juf Esther is al 13 jaar juf in Hooge Zwaluwe. Ze heeft altijd de kleuters t/m 3 gehad en is dol op ons. Vooral knutselen, dansen en toneelspelen is haar op het lijf geschreven en wij nemen dan ook graag deel aan haar activiteiten. Onze juf heeft ook twee jaar in Utrecht gestudeerd om intern begeleider en remedial teacher te worden van de onderbouw. Heel handig, want nu weet ze ook heel goed met Vuurvliegjes om te gaan die soms te hoog of te laag vliegen. Juf Esther is ook onze pest coördinator, ze zorgt ervoor dat we op school en in de klas een veilig klimaat hebben. Dat is wel zo fijn! We werken altijd graag met juf Esther op maandag, dinsdag en vrijdagochtend. 

Ook juf Amy is al 10 jaar juf van de kleuters t/m 3 in Hooge Zwaluwe. Na de Pabo studeerde ze drama en vind het heerlijk om met ons te spelen in de hoeken en kan ze supergoed voorlezen. Ook door haar opleiding als coach Meervoudige Intelligentie en klassenmanagement, weet ze heel veel leuke spelletjes waarbij we moeten samenwerken of die een beroep doen op ons meest sterke intelligentie. Op woensdagochtend en donderdag is juf Amy bij ons. 

Als ik ’s ochtends de Schittering binnenvlieg, hang ik in het halletje van onze klas mijn jas aan de kapstok. Lang hoef ik niet te zoeken, want iedereen in de groep heeft zijn eigen pictogram. Mijn beker neem ik mee naar binnen. Op het aanrecht staat namelijk een bekermandje. Hier zet ik mijn beker in, zodat mijn beker niet kan lekken in mijn tas.

Snel zoek ik al mijn Vuurvliegvriendjes/ -vriendinnetjes op en ga gezellig in de kring zitten op een matje. We zitten op een matje omdat we dan nog lekker kunnen bewegen en wiebelen. Onze juffen vinden dat erg belangrijk. Als je geluk hebt, ben je die dag ‘de kanjer’ van de juf. Dat is heel leuk, want dan mag je in de kring naast de juf zitten en haar helpende hand zijn van die dag. 

Als ik tijd heb zwaai ik vanaf mijn matje nog even naar mijn papa/mama, maar meestal ben ik al druk een boekje aan het ‘lezen’.  

Mijn papa/mama kijkt in het gangetje nog even in mijn eigen postvakje. Hier zit soms belangrijke post in.

In de kring controleert de juf altijd even of wij er allemaal zijn en dan kunnen we snel van start met een gezellige schooldag. 

We beginnen altijd met een vrolijk liedje en dansje, zodat we goed wakker aan de dag kunnen beginnen. 

Als we de spiertjes en stemmetjes los hebben gemaakt, krijgen we een leuke activiteit aangeboden van onze kleutermethode onderbouwd. (http://www.onderbouwd.nu/nl/info/Default.aspx?key=1002) 

Dit is altijd een feestje, want onze juffen brengen dan verschillende handpoppen tot leven. Deze poppen vertellen ons wat de verplichte taal-/ reken-/ en motoriekwerkjes van de week zijn. 

Na deze introductie gaan wij naar de grote speelzaal. In de speelzaal gaan we ontdekken welke opdrachten bij de aangeboden werkjes horen. Dit gebeurt altijd in spelvorm met veel beweging en geloof mij……, dat is dikke pret! 

Vaak krijgen we aansluitend ook nog een leuke bewegingsactiviteit op muziek aangeboden. We bewegen superveel. Je leert het beste als je het met heel je lijf ervaart! 
Na deze les in de speelzaal, gaan wij weer terug naar de klas. In de klas drinken wij in de kring ons drinken op en nuttigen wij ons fruit of gezonde tussendoortje. Onder deze pauze staat er soms een luisterverhaaltje op of lezen de juffen zelf voor. 

Na de fruitkring begint het leukste van de dag…. De speel-/werkles! Dat is genieten geblazen hoor. We mogen dan een werkje van het planbord kiezen en spelen naar hartenlust. 

De juf vindt het spelen in de hoeken heel belangrijk. Wij leren zo fantasiespel ontwikkelen en ook nog samenspelen. De basis voor de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gelegd in de onderbouwgroepen, dus deze speel-/spelmomenten worden volop ingezet op de Schittering. 

Onder deze les, zit de juf ook niet stil. Wij werken zelfstandig in de hoeken, zodat de juf samen met een klein groepje kinderen kan werken. Het gekozen groepje mag dan aan de speciale ‘onderbouwd-boom’ zitten en zo weten wij dat we gezellig een spelletje met de juf gaan spelen. Het is de vervolgactiviteit van de activiteit die in de speelzaal is aangeboden. De juf bekijkt tijdens deze momenten wat wij allemaal al kunnen en weten. 

Elke dag zit er een ander groepje aan de ‘onderbouwd-boom’, zodat alle kinderen een keer aan de beurt komen. We hebben allemaal een ‘Zie mij leren kaart’. Dat is handig! De juffen zien daarop wat de doelen zijn. Die spelletjes spelen ze met ons. Wij mogen een stempel zetten hoe we dat vonden. En na 4 weken krijg ik de kaart mee naar huis! Iedere 4 weken dus een soort van minirapportje waaraan papa en mama kunnen zien hoe het gaat en ook hoe leuk ik het vond. Gelukkig hoef ik niet alles in een keer te kunnen. Lukt iets nog niet, dan doe ik het later met de juf nog eens. Dat is zo fijn bij ons op school. Ik krijg genoeg tijd om te spelen en te oefenen! Als ik de meeste doelen heb behaald, dan kan ik naar groep 3! 

Tijdens het spelen in de hoeken, kijk ik soms even naar het muizenstoplicht. Als de knijper namelijk een muis naar boven verplaatst, mag ik een ander werkje van het planbord kiezen. Soms doe ik dit gelijk, maar niet altijd. Sommige hoeken vind ik zo geweldig, daar blijf ik dan heel de speel-/werkles in spelen. 

In de klas hebben we heel veel speelhoeken. Er zijn veel leuke hoeken zoals; de bouwhoek, de knutselhoek, de playmobielhoek, het kralenatelier, de verfhoek, de winkel, het poppenhuis, de constructiehoek de zandtafel en de watertafel. 

Verder toveren de juffen altijd een speciale themahoek bij elk thema. Deze hoek wisselt samen met het thema van onze kleutermethode onderbouwd om de vier/vijf weken. 

Als je tijdens het spelen ineens het opruimmuziekje hoort, is het tijd om op te ruimen. De juf is heel trots als het opruimen ons lukt binnen de muziek. Wij zijn heel goed in opruimen en helpen elkaar ook graag een handje mee. 

Na het opruimen gaan we lekker buiten spelen op ons fantastische schoolplein. Wij genieten hier volop van. Je kunt er namelijk klimmen, schommelen, rennen , racen op fietsen en karren en ook nog even een blik werpen op onze eigen moestuin. 

Om iets voor twaalf uur gaan we naar binnen. Het is dan tijd om thuis of bij de overblijf op school, een hapje te gaan eten. 

De kinderen die overblijven, worden uit de klas gehaald en de kinderen die thuis eten gaan met de juf naar buiten. De juf wacht altijd even op het plein, zodat zij zeker is van het feit dat alle Vuurvliegjes zijn opgehaald. 

Om 13.10 mogen wij weer de klas binnenvliegen en om 13.15 starten we weer met de middag. 

Elke middag weet ze ons te verrassen met een ander programma. Het middagprogramma kan bestaan uit een gymles, speel-/werkles, buiten spelen, knutselles, ‘schrijfles’, schooltv, een les Natuurlijk Sociaal (methode sociaal-emotionele- ontwikkeling), een bezoekje aan de bieb, een toneelles of muziekles. 

Om 15.30 staan alle papa’s,  mama’s, opa’s, oma’s en juffen van de BSO ons weer op te wachten. Het is dan tijd om weer uit te vliegen en op te laden voor een nieuwe schooldag! 

Dit was in vogelvlucht een overzicht van wat wij allemaal doen bij ons in de klas.  

Toch wil ik nog even iets leuks vertellen. Er zijn namelijk bepaalde activiteiten en projecten bij ons in de klas die onze school extra bijzonder maken: 

Meervoudige intelligentie; 

Gelukkig zit ik op een school waar de juffen zien waar ik knap in ben. Ik ben namelijk erg Natuur-Knap en daar houden de juffen graag rekening mee. Niet dat ik heel de dag buiten ons moestuintje mag verzorgen hoor, maar de juf spreekt wel graag deze sterk ontwikkelde intelligentie van mij aan. Dit maakt dat ik mijn sterke kant veel kan laten zien, maar deze kant ook in kan zetten om mijn minder sterke kanten verder te ontwikkelen. Dit geeft mij veel zelfvertrouwen. 

In onze methode Onderbouwd zit MI verweven en komen alle intelligenties aan de orde. Verder werken de juffen met de boeken Knapper dan Knap (http://www.bol.com/nl/p/knapper-dan-knap/9200000020674124/?Referrer=ADVNLYAH002008B-RGJLNGSZN7OBY-6139298366)  en Meervoudig intelligentie het jaar rond. (http://www.bol.com/nl/p/meervoudig-intelligent-het-jaar-rond/9200000020674108/?bltg=itm_event%3dclick%26pg_nm%3dpdp%26slt_id%3dprd_reco%26slt_nm%3dproduct_recommendations%26slt_pos%3dC1%26slt_owner%3dccs%26itm_type%3dproduct%26itm_lp%3d0%26itm_id%3d9200000020674108%26itm_role%3din) 

2 keer per jaar hebben we een MI dag. Dan vieren we dat we allemaal knap zijn, maar ieder op zijn of haar eigen manier. We kijken altijd heel erg uit naar deze dagen omdat we de meest fantastische workshops krijgen! In het verleden hebben we judoles gekregen (beweegknap) Hebben we een lib-dup gemaakt (beeldknap) hebben we een poppenkastvoorstelling bekeken (taalknap). Tijdens deze twee dagen komen alle intelligenties voorbij. Op een placemat mag ik bijhouden wat ik leuk en interessant vond.  die stopt onze juf in het rapport zodat ik als ik later van de Schittering af ben, ik nog een mooi overzicht heb van alle leuke activiteiten! 

De Gouden weken; 

Aan de hand van dit boek werken de juffen bij ons op school in de eerste weken van het nieuwe schooljaar. https://www.eduforce.nl/de-gouden-weken-519200.html Zo worden we echt een leuke en gezellige groep, waar geen plaats is voor pestgedrag en waar we ons allemaal prettig voelen. 

Danslessen van danspedagoge Tamara; 

Elke donderdag sta ik te springen om naar school te gaan, omdat juf Tamara dan les komt geven.  Juf Tamara heeft een balletschool in Zevenbergen (http://www.balletstudiotamara.nl) en komt elke donderdag naar de Schittering om alle kinderen van de kleuters t/m 8 dansles te geven. 

Zij leert ons swingen, bewegen op de maat van de muziek en voor vieringen/groepspresentaties leert zij ons danschoreografieën  aan. 

Deze danskunsten tonen wij regelmatig tijdens vieringen, want jezelf leren presenteren voor een grote groep, staat bij ons op school hoog in het vaandel. 

De moestuin; 

Sinds 2014 hebben wij een eigen moestuin op school. Dit is echt te gaaf! Samen met een paar ‘groene’ handjes van vaders en moeders leren we hoe we moeten zaai

en en het tuintje onderhouden. 

IJsbeer Tom; 

Wanneer de juf op mijn kaart ziet dat ik bijna klaar ben met alle doelen, gaat ze één keer in de week een heel uur lang met ons ‘oefenen’ voor groep 3. Niet alleen de Vuurvliegjes gaan mee, ook de kinderen die er ook aan toe zijn van de Glimwormpjes. Dat is gezellig. Zo leren we elkaar ook al goed kennen voordat we allemaal naar groep 3 gaan. We zingen er ook liedjes, we bewegen, maken van letters woordjes en leren om mooie schrijfpatronen te maken. Ijsbeer tom gaat ook mee. Hij wil graag weten wat je allemaal in groep 3 gaat leren. Hoe moet je stilzitten en wat moet je doen als je iets wilt vragen? We staan altijd te springen als we weer mee mogen! 

Open danslessen en de afscheidsceremonie; 

Elk jaar verzorgen onze juffen samen met juf Tamara twee open danslessen, eentje in het najaar en de andere in het voorjaar. Mijn papa en mama mogen op deze donderdagochtenden komen kijken naar mijn danskunsten! Dat is altijd een heel erg leuke dansles waar ik erg naar uitkijk. Zelfsde papa’s en de mama’s kunnen niet stilzitten! 

Aan het einde van het jaar is het tijd om afscheid te nemen van de kinderen die naar groep 3 gaan. Na zolang een Vuurvliegje te zijn geweest en zoveel leuke herinneringen hebben gemaakt met onze vriendjes en juffen, is ook dat een reden voor een feestje. Heb ik al gezegd dat we op de Schittering heel erg houden van feestjes vieren?
Het afscheidsfeestje vieren we op een vrijdagmiddag en ook hierbij mogen papa en mama komen. Met een hapje en een drankje, een heus kleuterdiploma, een dansje en een liedje is het dan echt tijd om vol zelfvertrouwen en een rugzak aan vaardigheden en kennis uit te vliegen naar groep 3.  

Ik en de andere Vuurvliegjes hopen je snel te mogen begroeten bij ons op de Schittering, zodat je zelf kan zien hoe leuk we het hier hebben! 

 

 

 

 

Groep 7-8

Jeelo: Omgaan met elkaar.

 

Sinterklaas op bezoek bij de Schittering.

Op 5 december kwam de Sint op bezoek. Wij begonnen de dag met in de kring te gaan zitten. De juf begon met de uitleggen van de pepernoten quiz. Je werd in groepjes verdeeld en bij ieder goed antwoord kon je een pepernoot verdienen. Sommige vragen wist je snel, andere vragen hadden te maken met de geschiedenis van Sinterklaas.
Daarna maakten we een lange slinger in de hal en kwam de Sint binnen. Toen gingen we aan de 28 surprises beginnen.

 

 

       knutsel werkjes groep 7/8

  1. We begonnen met de verjaardagskalender we moesten een foto maken waarop het leek dat we gilde. we moeste lijnen maken en tussen de lijnen moesten we onze: naam ,de dattem zetten en versieren. Toen de foto er was moesten we ons zelf uitknippen en opplakken en inleveren. De juf hing de kalenders op.
  1. We kregen een kleurplaat met vakken en een vorm .De vormen waren: appel,vlinder,ijsje en slippers. Dat moesten we inkleuren. ELKE VAKJE MOET EEN ANDER PATROON!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!En we moesten onze naam achterop zetten.
  1. We moesten een  schoenendoos van thuis meenemen. Daarna moesten we de achterkant  beplakken met wit papier, daar moesten we een achtergrond op tekenen.Daarna moesten we een schommel maken.En een poppetje tekenen.En die op de schommel plakken.

      4.We kregen 2 zwarte papieren die we in twee ramen moesten knippen ,daarna moesten we figuren uitknippen                daarna moesten we tussen de 2 zwarte papiertje zeiden vloei  plakken en de figuurtjes op plakken

       5.we werden in groepen verdeeld. we moesten voor in de bieb grote schilderijen plaatsen. een groep moest
tekenen,grote vake verven,precies werken {verven}

      6.de rest die niet iets hoefte te doen kreeg een wit papier daar moesten ze een boom met een dier en een maan op             tekenen met blauwe wasco . daarna met ecoline eroverheen.

  1. We kregen een deel van een kleurplaat. die moesten we met stift inkleuren. we kregen ook een voorbeelderbij en op de achterkant stond een nummer bijvoorbeeld:15. je moest daarbij ook je naam neerzetten.
  2. we mochte 2 leuke papiertjes uitzoeken toen moesten we er 2 rondjes uitknippen en die moesten aan elkaar we moesten ook een wit rondje uitknippen en daar allemaal figuren uitknippen en die er op plakken daarna moesten we een zwart rondje uitknippen en daarna  het zwarte rondje op de andere twee rondjes plakken dat was het hooft versieren met een pet.

gemaakt door: veerle en adess:)

GROEP   7 – 8

De derde kamer-door Floor en Amber

We hebben een werkboekje over de derde kamer gekregen.

Wat is de derde kamer?

De derde kamer heeft 225 kamerleden en de politieke partijen gaan daar in debat

over wetten en regels

Wat zijn de eerste woorden die koning Willem Alexander uitspreekt in de ridderzaal op prinsjesdag?   

Leden van de staten generaal.  

Hoe wordt de derde dinsdag in september genoemd?

Prinsjesdag is de derde dinsdag van september

Wat gebeurt er allemaal op Prinsjesdag?

Dan wordt de troonrede voorgelezen en rijden ze naar het Binnenhof waar de ridderzaal is.

Wat is een debat?          

In de tweede kamer wordt een stelling genoemd en ze gaan dan stemmen .Als de meerderheid voor stemt gaat het plan naar de eerste kamer en als er tegen gestemd wordt dan gaat het plan in de prullenbak.

Stemmen
In stemhokjes wordt  gestemd. Als alle stemmen zijn geteld  worden er zetels uitgedeeld. De partij met de meeste zetels mag kiezen welke partijen bij diegenen partij komt. Je moet in totaal 75 zetels hebben.

DE WEEK TEGEN PESTEN

In de vierde schoolweek was het de week tegen pesten.
Iedereen kreeg een werkboekje met allemaal opdrachten en informatie over pesten.
We hebben geleerd dat pesten niet goed is en hoe je het op kan lossen. Je moet er altijd met iemand over praten.
We hebben ook geleerd wat pesten met iemand doet.
Dat was heel erg leerzaam en leuk.
Sommige kinderen werden ook gepest en deelden hun ervaringen. Juf Esther is de juf die alles regelt rondom pesten.
Er worden nu ook nog kinderen gepest, als je dat nu ziet doe er dan wat aan!!!

Door: Stephanie en Kimberly

Pyjamadag
We hadden 5 smiley’s verdiend, omdat we toen allemaal 3x onze agenda bij hadden en 2x omdat we zo lief waren. We mochten toen een briefje uit de hoera trommel grabbelen en dat was dat we een PYJAMADAG gingen houden. Het was 21-09-2017, toen we de PYJAMADAG hielden. We mochten allemaal een knuffel meenemen en in onze pyjama naar school komen. Er waren knuffels bij die groot waren maar er waren ook hele kleine knuffels bij.

Er waren ook kinderen bij die het vergeten waren, maar het was toch wel een gezellige dag. Op het eind hadden we nog een leuke groepsfoto gemaakt waar natuurlijk alle knuffels bij waren.

Door Jolie en Anoek.

4 op een rij competitie.

13 Juli 2017 gingen we wennen in de nieuwe klas,  dus groep 6/7 werd ⅞.We gingen eerst aan de verjaardagskalender werken. Tussendoor gingen we tegen elkaar 4 op een rij spelen.De juf zette alle namen in namenkiezer en ze husselde onze namen en dan zag je tegen wie je moest.Als je verloren had was je klaar en kon je verder aan je verjaardags kalender.Als je gewonnen had mocht je je naam op het bord schrijven en ging je door naar de volgende ronde. Toen zette de juf weer alle namen in namenkiezer en toen zag je weer tegen wie je moest.Op het einde bleven er 3 kinderen over die kinderen waren Wessel, Kimberley en Jill. Die kinderen moesten tegen elkaar en als je gewonnen had had je een punt.Wessel had 0 punten gekregen.Kimberly had 1 punt. Jill had 2 punten. Dus was het einde zo.Wessel is 3de geworden.Kimberly is 2de geworden.Jill is eerste geworden.

van groep ⅞ Jill de Laat

 

Het begin van het schooljaar.
Door Amber en Marie
We begonnen met de kennismaking met juf Wendy. Wat hebben wij toch een leuke juf!
over juf Wendy: ze is een sportieve juf ze heeft twee zonen. Ze is spontaan en behulpzaam en is erg lief. 
Wat maakt ze veel grapjes; ze kan zo in het circus als clown. We gingen bij de kennismaking het vier keer op een rij toernooi doen. hier staan de winnaars op een rijtje       

  1. Jill
  2. Kimberly
  3. Wessel

De 3de prijs was een medaille en de 2de een mini beker en de 1de een mega beker als u de bekers wil bewonderen kan u ze in de klas vinden.

 

Over de groep zelf
Het nieuwe schooljaar is weer begonnen best wel spannend dus voor sommige kinderen en het is weer HEEL erg inkomen maar voor sommige ook niet zoals wij en wij helpen elkaar.

De eerste dag
Het was leuk we leerden haar beter kennen en het was super relaxed. we waren toen al kleine geneetjes. ze  is SUPERJUFFIE!!!!!

Het wordt waarschijnlijk een topjaar!!!!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Groep 5-6

 

Welkom op de site van groep 6-7,

Wij zijn een vrolijke, enthousiaste en gezellige combinatieklas van 28 kinderen. We hebben twee juffen voor de klas die beide parttime werken.

Op maandag, dinsdag en vrijdag staat juf Hanneke voor de klas en op woensdag en donderdag juf Tineke.

Naast de vakken: rekenen, taal, spelling, lezen en schrijven hebben we ook Jeelo. We werken thematisch, met thema’s die ongeveer 6 weken duren. Dit is ter vervanging van de vakken: aardrijkskunde, geschiedenis, verkeer, maatschappelijke vorming en biologie. Al deze vakken komen aan bod in Jeelo. Topografie zit vanaf groep 5 ook in Jeelo.

Daarnaast gymmen we op maandag en vrijdag 45 minuten per les in de Zonzeel, onze gymzaal. En we krijgen dansles van juf Tamara op donderdag.

De muzieklessen worden gegeven door juf Jolanda op de vrijdag middagen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Groep 4 -5

 

Groep 4 – 5

Welkom! Wat leuk dat je een kijkje neemt op de pagina van groep 4-5!

In groep 4-5 zitten dit schooljaar 29 kinderen. Op maandag, dinsdag en vrijdag krijgt groep 4-5 les van juf Anke, op woensdag en donderdag van juf Cindy. Soms zal juf Cindy er op dinsdag zijn in verband met studieverlof van juf Anke.

Zo ziet een dag van groep 4-5 er bijvoorbeeld uit:

Inloop

Alle kinderen kijken op het inlooprooster welk taakje zij moeten doen. Dit taakje is iedere dag anders, bijvoorbeeld in een tweetal tafeltjes of woorden oefenen, op een Chromebook oefenen met spelling en rekenen, lezen met een groep 8-leerling… Van alles dus!

Rekenen

Iedere dag behandelen we een nieuwe rekenles uit de methode WizWijs. In groep 4 leren we vooral optellen en aftrekken tot 100 en de tafeltjes. Ook maken we kennis met meten en maten. In groep 5 leren we al rekenen tot 1000! Vooral grote keer- en deelsommen en geldsommen zijn een uitdaging…

Spelling

Bij spelling en taal werken we op de Schittering met de methode Staal. Alle spellingcategorieën hebben een naam, regel, plaatje en filmpje. Alle kinderen leren anders en op deze manier kan iedereen de regels leren, onthouden en toepassen. We mogen ook wel eens rappen bij spelling! Dan doen we de au-rap of ei-rap. Zo kunnen we onthouden of we woorden met een au of ou en een ei of ij schrijven. De raps zijn te vinden op YouTube!

Taal

Drie keer per week hebben we taalles. Deze lessen doen we met de hele groep samen. De juf zorgt ervoor dat de les zowel voor de kinderen van groep 4 als voor de kinderen van groep 5 leuk en leerzaam is. De methode Staal werkt met thema’s (we zijn bijvoorbeeld bezig met het thema ‘Slapen’), we werken ongeveer vier weken aan een thema. Binnen een thema leren we op verschillende manieren nieuwe woorden, voeren we denkgesprekken en doen we ter afsluiting een presentatie- of schrijfopdracht.

Pauze

Tussen het harde werken door gaan we heerlijk buiten spelen en eten dan ons tussendoortje, lekker fruit! Soms gaan we samen naar buiten met de bovenbouw, soms met groep 3. Zo krijgen we de kans om met alle kinderen samen te spelen!

Leesparade

We lezen op school op veel verschillende manieren. Op maandag en dinsdag sluiten we de ochtend af met Leesparade. Op maandag leest groep 4 met de juf en mag groep 5 lezen onder begeleiding van leerlingen van groep 7-8. Op dinsdag leest groep 5 met de juf en mag groep 4 lezen onder begeleiding van groep 6.

Stillezen en leespromotie

In de middag starten we altijd met een kwartiertje stillezen, iedereen in de school (ook de juffen en meesters!) mogen dan in een boek naar keuze lezen, het is dan muisje stil in de school!

Schrijven

Sinds dit schooljaar werken we met een nieuwe schrijfmethode, Novoskript. Het bijzondere aan Novoskript is de combinatie van motoriek en schrijven, wat zorgt voor een betere coördinatie van schrijfbewegingen maar ook positief is voor de grove bewegingen. Twee keer per week oefenen we met schrijven (momenteel de zogenaamde ‘stoplichtletters’) en drie keer per week oefenen we aan motoriek.

Jeelo

Sinds het schooljaar 2017-2018 werken we van groep 3 t/m 8 met Jeelo (je eigen leeromgeving), een integrale aanpak van de wereldoriëntatie vakken (aardrijkskunde, biologie, geschiedenis, maatschappelijke vorming, techniek en verkeer) en creatieve vakken. We hebben hiermee een mooie manier van werken gevonden die nauw aansluit bij onze visie en kernwaarden.

Elk project van Jeelo berust op 3 pijlers:
•  Samen leven (betrokkenheid bij elkaar en de omgeving)
•  Samen werken (is samen leren)
•  Zelfstandig leren (individueel leren leren)

Alle groepen werken ongeveer 6 weken aan hetzelfde project. Zo zijn we in september gestart met het project ‘Zorgen voor jezelf en anderen’ en volgen later dit schooljaar ‘Omgaan met geld’, ‘Leren van personen van vroeger’, ‘Veilig helpen’ en ‘Beleven van onze planeet’.

Maandag-, dinsdag- en donderdagmiddag werken we in circuit. Op het planbord zien we wat we moeten doen, als dat taakje klaar is mogen we ons kaartje bij een volgend taakje hangen. In de Jeelo-hoeken werken we zelfstandig aan Jeelo-lessen op Chromebooks (de juf zet deze klaar in MijnJeelo) en praktische opdrachten (bijvoorbeeld gel maken, handen wassen, tanden poetsen, parfum maken).

Daarnaast hebben we een creatieve hoek, een motoriekhoek (oefeningen die horen bij de schrijfmethode NovoSkript), een lego/domino/Knex-hoek en een weektaak-hoek. Soms doen we een les klassikaal of presenteren we aan elkaar wat we geleerd/gemaakt hebben. Daarnaast komt er regelmatig een ‘expert’ op school of gaan wij ergens op bezoek, bijvoorbeeld de tandarts komt in de klas of wij gaan naar het bos om te leren over dieren in de grond.

Beweging en muziek

Groep 4-5 gaat twee keer per week gymmen in de Zonzeel, op maandag een materialenles (zo oefenen we bijvoorbeeld met touwzwaaien, hoogspringen, hurksprong, klimmen en glijden) en op vrijdag een spelles. Op donderdag krijgen we dansles van juf Tamara en op vrijdag muziekles van juf Jolanda.

Een volle, maar afwisselende en leerzame week dus! Op Klasbord kun je ons volgen, daar vertellen we regelmatig waar we mee bezig zijn (mét foto’s!).

Liefs, groep 4-5 en de juffies

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Groep 3

Groep 3

 

Welkom op de pagina van groep 3.

In onze groep zitten 20 kinderen.

11 jongens en 9 meiden.

We hebben 3 juffen.

Juf Amy op maandag, woensdag en donderdag.

Juf Jolanda, die momenteel aan het genieten is van haar zwangerschapsverlof.

Juf Cindy, de juf die haar vervangt, op dinsdag en vrijdag.

Bij ons spelen de kinderen iedere dag in de hoeken.

We hebben een leestuin, een winkel, een luisterhoek, een legotafel, een zandtafel, een bouwhoek, een schildersbord, een tekenbord, een schrijf- en letterhoek, een gezelschapsspelletjeshoek en een poppenkast. Daarnaast mogen ze er ook voor kiezen om spellen op niveau te spelen op de chromebooks.

Na het spelen, leren we uit methodes als Veilig Leren Lezen, Wizwijs, Pennenstreken, Natuurlijk Sociaal en Jeelo.

Gymmen we in de speelzaal en in de Zonzeel en hebben we iedere week dansles!

 

We hebben een anti-pest-club opgericht en daar zijn alle kinderen gelukkig lid van geworden! Samen zorgen we voor elkaar.

We hebben zelf de groepsregels bedacht en daar zijn de juffen erg trots op.

We doen dagelijks spelletjes en structuren om elkaar beter te leren kennen in ‘de Gouden Weken’. Dat zijn de eerste weken aan het begin van het schooljaar.

Ook verdiepen we ons in de talenten van ieder kind. Bij de kleuters hebben ze kennisgemaakt met alle ‘intelligenties’ en dmv spellen breiden we dat verder uit.

Er staan heel veel leuke activiteiten op de planning dit schooljaar! We hebben er allemaal erg veel zin in!