Groep 1-2 Vuurvliegjes

 

 

 

Hoi hoi, 

Ik ben één van de  Vuurvliegjes van juf Esther en juf Amy en graag vertel ik jou wat meer over onze kleutergroep. Misschien kom jij ook wel bij ons in de klas als je vier bent en daarom maak ik je graag een beetje wegwijs. Vlieg je mee……..? 

Juf Esther is al 13 jaar juf in Hooge Zwaluwe. Ze heeft altijd de kleuters t/m 3 gehad en is dol op ons. Vooral knutselen, dansen en toneelspelen is haar op het lijf geschreven en wij nemen dan ook graag deel aan haar activiteiten. Onze juf heeft ook twee jaar in Utrecht gestudeerd om intern begeleider en remedial teacher te worden van de onderbouw. Heel handig, want nu weet ze ook heel goed met Vuurvliegjes om te gaan die soms te hoog of te laag vliegen. Juf Esther is ook onze pest coördinator, ze zorgt ervoor dat we op school en in de klas een veilig klimaat hebben. Dat is wel zo fijn! We werken altijd graag met juf Esther op maandag, dinsdag en vrijdagochtend. 

Ook juf Amy is al 10 jaar juf van de kleuters t/m 3 in Hooge Zwaluwe. Na de Pabo studeerde ze drama en vind het heerlijk om met ons te spelen in de hoeken en kan ze supergoed voorlezen. Ook door haar opleiding als coach Meervoudige Intelligentie en klassenmanagement, weet ze heel veel leuke spelletjes waarbij we moeten samenwerken of die een beroep doen op ons meest sterke intelligentie. Op woensdagochtend en donderdag is juf Amy bij ons. 

Als ik ’s ochtends de Schittering binnenvlieg, hang ik in het halletje van onze klas mijn jas aan de kapstok. Lang hoef ik niet te zoeken, want iedereen in de groep heeft zijn eigen pictogram. Mijn beker neem ik mee naar binnen. Op het aanrecht staat namelijk een bekermandje. Hier zet ik mijn beker in, zodat mijn beker niet kan lekken in mijn tas.

Snel zoek ik al mijn Vuurvliegvriendjes/ -vriendinnetjes op en ga gezellig in de kring zitten op een matje. We zitten op een matje omdat we dan nog lekker kunnen bewegen en wiebelen. Onze juffen vinden dat erg belangrijk. Als je geluk hebt, ben je die dag ‘de kanjer’ van de juf. Dat is heel leuk, want dan mag je in de kring naast de juf zitten en haar helpende hand zijn van die dag. 

Als ik tijd heb zwaai ik vanaf mijn matje nog even naar mijn papa/mama, maar meestal ben ik al druk een boekje aan het ‘lezen’.  

Mijn papa/mama kijkt in het gangetje nog even in mijn eigen postvakje. Hier zit soms belangrijke post in.

In de kring controleert de juf altijd even of wij er allemaal zijn en dan kunnen we snel van start met een gezellige schooldag. 

We beginnen altijd met een vrolijk liedje en dansje, zodat we goed wakker aan de dag kunnen beginnen. 

Als we de spiertjes en stemmetjes los hebben gemaakt, krijgen we een leuke activiteit aangeboden van onze kleutermethode onderbouwd. (http://www.onderbouwd.nu/nl/info/Default.aspx?key=1002) 

Dit is altijd een feestje, want onze juffen brengen dan verschillende handpoppen tot leven. Deze poppen vertellen ons wat de verplichte taal-/ reken-/ en motoriekwerkjes van de week zijn. 

Na deze introductie gaan wij naar de grote speelzaal. In de speelzaal gaan we ontdekken welke opdrachten bij de aangeboden werkjes horen. Dit gebeurt altijd in spelvorm met veel beweging en geloof mij……, dat is dikke pret! 

Vaak krijgen we aansluitend ook nog een leuke bewegingsactiviteit op muziek aangeboden. We bewegen superveel. Je leert het beste als je het met heel je lijf ervaart! 
Na deze les in de speelzaal, gaan wij weer terug naar de klas. In de klas drinken wij in de kring ons drinken op en nuttigen wij ons fruit of gezonde tussendoortje. Onder deze pauze staat er soms een luisterverhaaltje op of lezen de juffen zelf voor. 

Na de fruitkring begint het leukste van de dag…. De speel-/werkles! Dat is genieten geblazen hoor. We mogen dan een werkje van het planbord kiezen en spelen naar hartenlust. 

De juf vindt het spelen in de hoeken heel belangrijk. Wij leren zo fantasiespel ontwikkelen en ook nog samenspelen. De basis voor de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gelegd in de onderbouwgroepen, dus deze speel-/spelmomenten worden volop ingezet op de Schittering. 

Onder deze les, zit de juf ook niet stil. Wij werken zelfstandig in de hoeken, zodat de juf samen met een klein groepje kinderen kan werken. Het gekozen groepje mag dan aan de speciale ‘onderbouwd-boom’ zitten en zo weten wij dat we gezellig een spelletje met de juf gaan spelen. Het is de vervolgactiviteit van de activiteit die in de speelzaal is aangeboden. De juf bekijkt tijdens deze momenten wat wij allemaal al kunnen en weten. 

Elke dag zit er een ander groepje aan de ‘onderbouwd-boom’, zodat alle kinderen een keer aan de beurt komen. We hebben allemaal een ‘Zie mij leren kaart’. Dat is handig! De juffen zien daarop wat de doelen zijn. Die spelletjes spelen ze met ons. Wij mogen een stempel zetten hoe we dat vonden. En na 4 weken krijg ik de kaart mee naar huis! Iedere 4 weken dus een soort van minirapportje waaraan papa en mama kunnen zien hoe het gaat en ook hoe leuk ik het vond. Gelukkig hoef ik niet alles in een keer te kunnen. Lukt iets nog niet, dan doe ik het later met de juf nog eens. Dat is zo fijn bij ons op school. Ik krijg genoeg tijd om te spelen en te oefenen! Als ik de meeste doelen heb behaald, dan kan ik naar groep 3! 

Tijdens het spelen in de hoeken, kijk ik soms even naar het muizenstoplicht. Als de knijper namelijk een muis naar boven verplaatst, mag ik een ander werkje van het planbord kiezen. Soms doe ik dit gelijk, maar niet altijd. Sommige hoeken vind ik zo geweldig, daar blijf ik dan heel de speel-/werkles in spelen. 

In de klas hebben we heel veel speelhoeken. Er zijn veel leuke hoeken zoals; de bouwhoek, de knutselhoek, de playmobielhoek, het kralenatelier, de verfhoek, de winkel, het poppenhuis, de constructiehoek de zandtafel en de watertafel. 

Verder toveren de juffen altijd een speciale themahoek bij elk thema. Deze hoek wisselt samen met het thema van onze kleutermethode onderbouwd om de vier/vijf weken. 

Als je tijdens het spelen ineens het opruimmuziekje hoort, is het tijd om op te ruimen. De juf is heel trots als het opruimen ons lukt binnen de muziek. Wij zijn heel goed in opruimen en helpen elkaar ook graag een handje mee. 

Na het opruimen gaan we lekker buiten spelen op ons fantastische schoolplein. Wij genieten hier volop van. Je kunt er namelijk klimmen, schommelen, rennen , racen op fietsen en karren en ook nog even een blik werpen op onze eigen moestuin. 

Om iets voor twaalf uur gaan we naar binnen. Het is dan tijd om thuis of bij de overblijf op school, een hapje te gaan eten. 

De kinderen die overblijven, worden uit de klas gehaald en de kinderen die thuis eten gaan met de juf naar buiten. De juf wacht altijd even op het plein, zodat zij zeker is van het feit dat alle Vuurvliegjes zijn opgehaald. 

Om 13.10 mogen wij weer de klas binnenvliegen en om 13.15 starten we weer met de middag. 

Elke middag weet ze ons te verrassen met een ander programma. Het middagprogramma kan bestaan uit een gymles, speel-/werkles, buiten spelen, knutselles, ‘schrijfles’, schooltv, een les Natuurlijk Sociaal (methode sociaal-emotionele- ontwikkeling), een bezoekje aan de bieb, een toneelles of muziekles. 

Om 15.30 staan alle papa’s,  mama’s, opa’s, oma’s en juffen van de BSO ons weer op te wachten. Het is dan tijd om weer uit te vliegen en op te laden voor een nieuwe schooldag! 

Dit was in vogelvlucht een overzicht van wat wij allemaal doen bij ons in de klas.  

Toch wil ik nog even iets leuks vertellen. Er zijn namelijk bepaalde activiteiten en projecten bij ons in de klas die onze school extra bijzonder maken: 

Meervoudige intelligentie; 

Gelukkig zit ik op een school waar de juffen zien waar ik knap in ben. Ik ben namelijk erg Natuur-Knap en daar houden de juffen graag rekening mee. Niet dat ik heel de dag buiten ons moestuintje mag verzorgen hoor, maar de juf spreekt wel graag deze sterk ontwikkelde intelligentie van mij aan. Dit maakt dat ik mijn sterke kant veel kan laten zien, maar deze kant ook in kan zetten om mijn minder sterke kanten verder te ontwikkelen. Dit geeft mij veel zelfvertrouwen. 

In onze methode Onderbouwd zit MI verweven en komen alle intelligenties aan de orde. Verder werken de juffen met de boeken Knapper dan Knap (http://www.bol.com/nl/p/knapper-dan-knap/9200000020674124/?Referrer=ADVNLYAH002008B-RGJLNGSZN7OBY-6139298366)  en Meervoudig intelligentie het jaar rond. (http://www.bol.com/nl/p/meervoudig-intelligent-het-jaar-rond/9200000020674108/?bltg=itm_event%3dclick%26pg_nm%3dpdp%26slt_id%3dprd_reco%26slt_nm%3dproduct_recommendations%26slt_pos%3dC1%26slt_owner%3dccs%26itm_type%3dproduct%26itm_lp%3d0%26itm_id%3d9200000020674108%26itm_role%3din) 

2 keer per jaar hebben we een MI dag. Dan vieren we dat we allemaal knap zijn, maar ieder op zijn of haar eigen manier. We kijken altijd heel erg uit naar deze dagen omdat we de meest fantastische workshops krijgen! In het verleden hebben we judoles gekregen (beweegknap) Hebben we een lib-dup gemaakt (beeldknap) hebben we een poppenkastvoorstelling bekeken (taalknap). Tijdens deze twee dagen komen alle intelligenties voorbij. Op een placemat mag ik bijhouden wat ik leuk en interessant vond.  die stopt onze juf in het rapport zodat ik als ik later van de Schittering af ben, ik nog een mooi overzicht heb van alle leuke activiteiten! 

De Gouden weken; 

Aan de hand van dit boek werken de juffen bij ons op school in de eerste weken van het nieuwe schooljaar. https://www.eduforce.nl/de-gouden-weken-519200.html Zo worden we echt een leuke en gezellige groep, waar geen plaats is voor pestgedrag en waar we ons allemaal prettig voelen. 

Danslessen van danspedagoge Tamara; 

Elke donderdag sta ik te springen om naar school te gaan, omdat juf Tamara dan les komt geven.  Juf Tamara heeft een balletschool in Zevenbergen (http://www.balletstudiotamara.nl) en komt elke donderdag naar de Schittering om alle kinderen van de kleuters t/m 8 dansles te geven. 

Zij leert ons swingen, bewegen op de maat van de muziek en voor vieringen/groepspresentaties leert zij ons danschoreografieën  aan. 

Deze danskunsten tonen wij regelmatig tijdens vieringen, want jezelf leren presenteren voor een grote groep, staat bij ons op school hoog in het vaandel. 

De moestuin; 

Sinds 2014 hebben wij een eigen moestuin op school. Dit is echt te gaaf! Samen met een paar ‘groene’ handjes van vaders en moeders leren we hoe we moeten zaai

en en het tuintje onderhouden. 

IJsbeer Tom; 

Wanneer de juf op mijn kaart ziet dat ik bijna klaar ben met alle doelen, gaat ze één keer in de week een heel uur lang met ons ‘oefenen’ voor groep 3. Niet alleen de Vuurvliegjes gaan mee, ook de kinderen die er ook aan toe zijn van de Glimwormpjes. Dat is gezellig. Zo leren we elkaar ook al goed kennen voordat we allemaal naar groep 3 gaan. We zingen er ook liedjes, we bewegen, maken van letters woordjes en leren om mooie schrijfpatronen te maken. Ijsbeer tom gaat ook mee. Hij wil graag weten wat je allemaal in groep 3 gaat leren. Hoe moet je stilzitten en wat moet je doen als je iets wilt vragen? We staan altijd te springen als we weer mee mogen! 

Open danslessen en de afscheidsceremonie; 

Elk jaar verzorgen onze juffen samen met juf Tamara twee open danslessen, eentje in het najaar en de andere in het voorjaar. Mijn papa en mama mogen op deze donderdagochtenden komen kijken naar mijn danskunsten! Dat is altijd een heel erg leuke dansles waar ik erg naar uitkijk. Zelfsde papa’s en de mama’s kunnen niet stilzitten! 

Aan het einde van het jaar is het tijd om afscheid te nemen van de kinderen die naar groep 3 gaan. Na zolang een Vuurvliegje te zijn geweest en zoveel leuke herinneringen hebben gemaakt met onze vriendjes en juffen, is ook dat een reden voor een feestje. Heb ik al gezegd dat we op de Schittering heel erg houden van feestjes vieren?
Het afscheidsfeestje vieren we op een vrijdagmiddag en ook hierbij mogen papa en mama komen. Met een hapje en een drankje, een heus kleuterdiploma, een dansje en een liedje is het dan echt tijd om vol zelfvertrouwen en een rugzak aan vaardigheden en kennis uit te vliegen naar groep 3.  

Ik en de andere Vuurvliegjes hopen je snel te mogen begroeten bij ons op de Schittering, zodat je zelf kan zien hoe leuk we het hier hebben!