Groep 1-2 Vuurvliegjes

 

Kerstviering december 2016.

Hoi hoi,

Ik ben één van de  Vuurvliegjes van juf Esther en graag vertel ik jou wat meer over onze kleutergroep. Misschien kom jij ook wel bij ons in de klas als je vier bent en daarom maak ik je graag een beetje wegwijs. Vlieg je mee……..?

 

Ons juffie is al 11 jaar juf in Hooge Zwaluwe. Ze heeft altijd de groepen 1 t/m 3 gehad en is dol op ons. Vooral knutselen, dansen en toneelspelen is haar op het lijf geschreven en wij nemen dan ook graag deel aan haar activiteiten.

Onze juf heeft ook twee jaar in Utrecht gestudeerd om intern begeleider en remedial teacher te worden van de onderbouw. Heel handig, want nu weet ze ook heel goed met Vuurvliegjes om te gaan die soms te hoog of te laag vliegen.

Als ik ’s ochtends de Schittering binnenvlieg, hang ik in het halletje van  onze klas mijn jas aan de kapstok. Lang hoef ik niet te zoeken, want iedereen in de groep heeft zijn eigen pictogram. Mijn beker neem ik mee naar binnen. Op het aanrecht staat namelijk een bekermandje. Hier zet ik mijn beker in, zodat mijn beker niet kan lekken in mijn tas.

Snel zoek ik al mijn Vuurvliegvriendjes/ -vriendinnetjes op en ga gezellig in de kring zitten. Op elk stoeltje staat een naam, dus je moet even goed kijken waar de juf je stoeltje neer heeft gezet. Als je geluk hebt, ben je die dag het zonnetje van de juf. Dat is heel leuk, want dan mag je in de kring naast de juf zitten en haar helpende hand zijn van die dag.

Als ik tijd heb zwaai ik vanaf mijn stoeltje nog even naar mijn papa/mama, maar meestal ben ik al druk aan het kletsen.

Mijn papa/mama kijkt in het gangetje nog even in mijn eigen postvakje. Hier zit soms belangrijke post in.

In de kring controleert de juf altijd even of wij er allemaal zijn en dan kunnen we snel van start met een gezellige schooldag.

We beginnen altijd met een vrolijk liedje en dansje, zodat we goed wakker aan de dag kunnen beginnen.

Als we de spiertjes en stemmetjes los hebben gemaakt, krijgen we een leuke activiteit aangeboden van onze kleutermethode onderbouwd. (http://www.onderbouwd.nu/nl/info/Default.aspx?key=1002)

Dit is altijd een feestje, want juf Esther brengt dan verschillende handpoppen tot leven. Deze poppen vertellen ons wat de verplichte taal-/ reken-/ en motoriekwerkjes van de week zijn.

Na deze introductie gaan wij naar de grote speelzaal. In de speelzaal gaan we ontdekken welke opdrachten bij de aangeboden werkjes horen. Dit gebeurt altijd in spelvorm met veel beweging en geloof mij……, dat is dikke pret.

Vaak krijgen we aansluitend ook nog een leuke bewegingsactiviteit op muziek aangeboden. Juf Esther is namelijk een groot voorstander van veel bewegen. Je leert het beste als je het met heel je lijf ervaart!

Na deze les in de speelzaal, gaan wij weer terug naar de klas. In de klas drinken wij in de kring ons drinken op en nuttigen wij ons fruit of gezonde tussendoortje. Onder deze pauze staat er altijd een luisterverhaaltje op.

Na de fruitkring begint het leukste van de dag…. De speel-/werkles! Dat is genieten geblazen hoor. We mogen dan een werkje van het planbord kiezen en spelen naar hartenlust.

De juf vindt het spelen in de hoeken heel belangrijk. Wij leren zo fantasiespel ontwikkelen en ook nog samenspelen. De basis voor de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt gelegd in de onderbouwgroepen, dus deze speel-/spelmomenten worden volop ingezet op de Schittering.

Onder deze les, zit de juf ook niet stil. Wij werken zelfstandig in de hoeken, zodat de juf samen met een klein groepje kinderen kan werken. Het gekozen groepje mag dan aan de speciale ‘onderbouwd-boom’ zitten en zo weten wij dat we gezellig een spelletje met de juf gaan spelen. Het is de vervolgactiviteit van de activiteit die in de speelzaal is aangeboden. De juf bekijkt tijdens deze momenten wat wij allemaal al kunnen en weten.

Elke dag zit er een ander groepje aan de ‘onderbouwd-boom’, zodat alle kinderen een keer aan de beurt komen.

Tijdens het spelen in de hoeken, kijk ik soms even naar het muizenstoplicht. Als de knijper namelijk een muis naar boven verplaatst, mag ik een ander werkje van het planbord kiezen. Soms doe ik dit gelijk, maar niet altijd. Sommige hoeken vind ik zo geweldig, daar blijf ik dan heel de speel-/werkles in spelen.

In de klas hebben we heel veel speelhoeken. Er zijn vaste hoeken zoals; de bouwhoek, de knutselhoek, de computerhoek, de playmobielhoek, het kralenatelier, de verfhoek, de winkel, de klei-/bakwinkel, het poppenhuis, de constructiehoek de zandtafel, de watertafel en de luisterhoek.

Verder tovert de juf altijd een speciale themahoek bij elk thema. Deze hoek wisselt samen met het thema van onze kleutermethode onderbouwd om de vier/vijf weken.

Als je tijdens het spelen ineens de muziek van Foeksia de heks hoort, is het tijd om op te ruimen. De juf is heel trots als het opruimen ons lukt binnen de muziek. Wij zijn heel goed in opruimen en helpen elkaar ook graag een handje mee.

Elk Vuurvliegje heeft ook zijn eigen opruimtaakje. Je ruimt eerst je eigen werkje op en vervolgens controleer je je taakje. Als het ons lukt om binnen de muziek op te ruimen, krijgen we een opruimsticker op onze opruimkaart. Lukt het ons niet, dan krijgt de juf een sticker. Elke maand kijken we wie er de meeste stickers heeft verdiend 😉 Als wij winnen, krijgen we altijd een leuke verrassing van de juf.

Na het opruimen gaan we lekker buiten spelen op ons fantastische schoolplein. Wij genieten hier volop van. Je kunt er namelijk klimmen, schommelen, rennen , racen op fietsen en karren en ook nog even een blik werpen op onze eigen moestuin.

Om iets voor twaalf uur gaan we naar binnen. Het is dan tijd om thuis of bij de overblijf op school, een hapje te gaan eten.

De kinderen die gaan overblijven, worden uit de klas gehaald en de kinderen die thuis eten gaan met juf Esther naar buiten. De juf wacht altijd even op het plein, zodat zij zeker is van het feit dat alle Vuurvliegjes zijn opgehaald.

Om 13.10 mogen wij weer de klas binnenvliegen. De juf heeft er weer voor gezorgd dat de stoeltjes in de kring staan. Om 13.15 gaat de juf weer van start met de les.

Elke middag weet ze ons te verrassen met een ander programma. Het middagprogramma kan bestaan uit een gymles, speel-/werkles, buiten spelen, knutselles, ‘schrijfles’, schooltv, een les Natuurlijk Sociaal (methode sociaal-emotionele- ontwikkeling), een bezoekje aan de bieb, een toneelles of muziekles.

Om 15.30 staan alle papa’s,  mama’s, opa’s, oma’s en juffen van de BSO ons weer op te wachten. Het is dan tijd om weer uit te vliegen en op te laden voor een nieuwe schooldag!

Dit was in vogelvlucht een overzicht van wat wij allemaal doen bij juf Esther in de klas. Toch wil ik nog even de speciale sterren van onze klas belichten. Er zijn namelijk bepaalde activiteiten en projecten bij ons in de klas die onze school en klas extra bijzonder maken:

Meervoudige intelligentie;

Gelukkig zit ik op een school waar je ‘zelf’ kan bepalen hoe je het beste  uit kan vliegen naar het einde van de basisschool. Ik ben namelijk erg Natuur-Knap en daarom houdt juf Esther daar graag rekening mee. Niet dat ik heel de dag buiten ons moestuintje mag verzorgen hoor, maar de juf spreekt wel graag deze sterk ontwikkelde intelligentie van mij aan. Dit maakt dat ik mijn sterke kant veel kan laten zien, maar deze kant ook in kan zetten om mijn minder sterke kanten verder te ontwikkelen. Dit geeft mij veel zelfvertrouwen.

In onze methode onderbouwd zit MI verweven en komen alle intelligenties aan de orde. Verder werkt juf Esther met de boeken Knapper dan Knap (http://www.bol.com/nl/p/knapper-dan-knap/9200000020674124/?Referrer=ADVNLYAH002008B-RGJLNGSZN7OBY-6139298366)  en Meervoudig intelligent het jaar rond. (http://www.bol.com/nl/p/meervoudig-intelligent-het-jaar-rond/9200000020674108/?bltg=itm_event%3dclick%26pg_nm%3dpdp%26slt_id%3dprd_reco%26slt_nm%3dproduct_recommendations%26slt_pos%3dC1%26slt_owner%3dccs%26itm_type%3dproduct%26itm_lp%3d0%26itm_id%3d9200000020674108%26itm_role%3din)

 

Danslessen van danspedagoge Tamara;

Elke donderdag sta ik te springen om naar school te gaan, omdat juf Tamara dan les komt geven.  Juf Tamara heeft een balletschool in Zevenbergen (http://www.balletstudiotamara.nl) en komt elke dinsdag en donderdag naar de Schittering om alle kinderen van groep 1 t/m 8 dansles te geven.

Zij leert ons swingen, bewegen op de maat van de muziek en voor vieringen/groepspresentaties leert zij ons danschoreografieën  aan.

Deze danskunsten tonen wij regelmatig op het podium van onze school, want jezelf leren presenteren voor een grote groep, staat bij ons op school hoog in het vaandel.

De moestuin;

Sinds 2014 hebben wij een eigen moestuin op school. Dit is echt te gaaf! In het voorjaar hebben wij een groot moestuinproject. Er gebeuren dan vaak hele speciale dingen. Meestal hebben wij dan een handpop in de groep die we leren om groente te eten.

Natuurlijk onderhouden wij het gehele jaar onze moestuin, want onze groene vingers kriebelen het hele schooljaar.

Groepspresentatie danspodium en musical;

Elk jaar verzorgen wij een fantastische voorstelling voor ouders en de andere kinderen van de Schittering. Dit is een groots gebeuren met decor, kostuums, dans, zang en toneelspel. We beginnen in september al met repeteren en vaak treden we in het voorjaar of aan het einde van het schooljaar op. Het is elk jaar weer sprookjesachtig om naar te kijken.

Ik en de andere Vuurvliegjes hopen je snel te mogen begroeten bij ons op de Schittering!